Friday, March 7, 2014

TIPS BERJAYA DALAM PERNIAGAAN

Teks : Nurul Suhada Basir
Foto : Majalahniaga

Bismillahirrahmanirrahim. 

Sesiapa yang berniaga mesti mahu perniagaan mereka berjaya. Salah satu tips untuk berjaya adalah belajar dengan orang yang dah terbukti berjaya. Itu adalah pesan mentor saya. Untuk berjaya, formula M.E.S.T.I mesti ikut. Apa itu M.E.S.T.I? 

  • M - Mentor
  • E - Elmu (Emosi + Ilmu)
  • S - Sistem
  • T - Tindakan / Strategi
  • I - Intention / Impian
Pada kali ini, kita sentuh pada M sahaja, iaitu mentor. Mentor juga boleh dikatakan sebagai guru kita, orang yang mengajar kita, yang membantu kita untuk mencapai apa yang kita inginkan. Mentor tidak semestinya seorang, tetapi jangan kurang daripada seorang, yakni tiada langsung. Dalam dunia perniagaan atau bisnes, ada 8 guru atau mentor yang menjadi pilihan usahawan di Malaysia. Guru-guru ini bukanlah individu yang mencapai kejayaan mereka dengan sekelip mata. Kebanyakannya ada pengalaman jatuh bangun tersendiri. Mereka ini adalah individu biasa yang mempunyai tindakan luar biasa bagi mencapai kejayaan. 8 orang guru yang menjadi pilihan ini adalah:

  • Dato' Hussamuddin Yaacob

  • Dato' Maznah Hamid

  • Dr. Azizan Osman

  • Puan Ainon Mohd

  • Irfan Khairi

  • Dr. Wan Shah Razali

  • Dato' Dr Rusly Abdullah (Chef Li)

  • Tuan Shamsuddin Kadir
Sesiapa yang ingin berjaya dalam perniagaa, carilah mereka, kejarlah mereka, sedutlah ilmu mereka, dan ikutlah kata mereka. InsyaAllah, anda juga akan berjaya dalam bidang bisnes ini. Saya pon baru sahaja menceburi bidang ini, masih banyak yang perlu belajar, banyak yang perlu diperbaiki. Dalam proses bersihkan kolam jiwa sendiri. Kalau pembaca mahu tahu, guru saya adalah Dr.Azizan Osman. Beliau adalah guru saya dalam bidang bisnes ini. 

Saya juga seorang yang baru terjun dalam bidang bakeri, dan guru saya dalam bidang ini adalah Pn Siti Hajar atau dikenali sebagai Mek Siti. Guru online saya dalam bidang penulisan dan blog adalah Puan Aishah Hussien. Terima Kasih guru-guruku. Hanya Allah sahaja dapat membalas jasa kalian.

Wallahua'lam


No comments:

Post a Comment