Saturday, March 15, 2014

KEK BLACK VELVET

Teks : Nurul Suhada Basir
Foto : Carian google


Alhamdulillah, malam tadi ada kesempatan untuk buat kek black velvet atau dipanggil kek baldu hitam. Mungkin ramai yang belum mengenali kek ini. Cara nak buat kek ini lebih kurang sama sahaja untuk buat kek red velvet. Tapi saya gunakan tepung segera atau tepung premix. Sangat mudah. Gambar kek di atas adalah dari hasil carian google. Saya buat dalam bekas kecil-kecil untuk di jual di Program 'Brainy Bunch Annual Sports Day'. Program ini diadakan di Dewan Sri Sarjana UNITEN Bangi. Di sini, saya sertakan sekali resipi bagi kek ini, tapi resipi yang menggunakan premis la ye.


RESEPI KEK BLACK VELVET


Kek:-
1 Pek Tepung Kek (450 g)
4 Biji Telur
1 cawan yogurt
1 cawan minyak 
Cara Memasak:
Pukul telur sehingga kembang. Masukkan yogurt dan minyak sayuran. Kacau sebati.
Masukkan tepung kek sedikit demi sedikit dan kacau rata.
Bakar pada suhu 180 c selama 50 minit atau kukus sehingga masak.


Topping kek (Cara 1):
70 g gula aising 
150 g krim keju
70 g butter
1 sudu kecil cuka
Cara Membuat:
Pukul semua bahan sehingga sebati dan kembang

Sapukan di atas kek untuk lapisan berlapis krim keju dan sapukan pada keseluruhan kek
Hiaskan kek mengikut citarasa anda

Topping kek (Cara 2):
250 g krim keju 
120 ml susu pekat
50ml susu cair / whipping crea


1 sudu kecil cuka

Cara Membuat:
Pukul semua bahan sehingga sebati dan kembang
Sapukan di atas kek untuk lapisan berlapis krim keju dan sapukan pada keseluruhan kek
Hiaskan kek mengikut citarasa anda


Bagi topping, saya guna cara yang kedua. Topping untuk cara ke2 adalah bagi membuat topping yang leleh-leleh. Hehe. Bergantung kepada anda nak guna cara mana. Di bawah saya tepek gambar kek yang saya buat malam tadi.


Sangat senang apabila kita guna tepung segera, dapat jimatkan masa. Memang sangat-sangat jimatkan masa.



No comments:

Post a Comment