Wednesday, March 19, 2014

DEMAM CAMPAK

Teks : Nurul Suhada
Foto : Koleksi sendiri

Assalamualaikum. Hari ni saya nak bercerita mengenai demam campak. Hari rabu malam yang lepas, adik Aisya demam. Memang pantau la suhu dia, sebab ada sekali tu, cek suhu naik sampai 38.8oC . Apa yang saya buat semasa Aisya demam, atau kakaknya demam adalah pantau suhu diorang dan keep sponging, maksudnya, sentiasa basahkan badan diorang. Kemudian, masak sup ayam yang berasaskan tulang-tulang ayam, banyakkan bawang putih dan halia dalam sup tu, bagi diorang makan. Selain sup ayam, saya selalu buat ayam masak halia. Yang ini pun saya isi bawang putih dan halia banyak-banyak. Pakaikan diorang 'garlic socks' dan sapu minyak bawang putih di tapak kaki. Kalau ada batuk dan selsema, saya sapukan 'jerslin oil' pada ubun-ubun, belakang dan depan dada, dan juga atas hidung sikit. Seboleh mungkin, saya akan elak ubat-ubatan seperti antibiotik dan paracetamol (pcm). Saya tetap bersedia dengan pcm. Pcm perlu diberi jika suhu mereka melebihi 38.5oC. Tetapi Aisya hanya sekali dua sahaja suhunya mencecah sehingga 38.8oC. 

Demam Aisya kebah selepas 3 hari. Tapi, selepas kebah demam, naik pulak bintik-bintik merah dan saya serta suami syak kena campak. Saya bertanya pada sahabat-sahabat yang berpengalaman mengenai demam campak, dan daripada penerangan mereka, memang sah Aisya kena demam campak. Selain pada itu, saya mencari maklumat mengenai campak menggunakan google dan di dalam kumpulan facebook yang saya sertai iaitu Grup Nutrisi Remedi Alami Malaysia. Saya sangat berterima kasih pada admin grup tersebut kerana sangat berusaha membantu ibubapa untuk menyelesaikan masalah yang saya dan ibubapa lain hadapi. 




Apa yang saya lakukan apabila Aisya kena campak:

  • Kerapkan beri susu ibu
  • Aisya dah nak masuk 9 bulan, dah makan makanan pejal, oleh itu, saya beri lebih air masak, air barli, dua sudu air kelapa. 
  • Sapu minyak kelapa dara, saya juga beri Aisya 1 sudu kecil minyak kelapa dara. (Beri minyak kelapa dara yang boleh dimakan ye)
  • Elakkan Aisya dari berpeluh, Alhamdulillah, cuaca sejuk semasa Aisya kena campak, jadi dia kurang berpeluh.
Hari Isnin, saya bawa Aisya ke klinik setelah sehari bintik-bintik merah tak reda. Doktor bagi pcm dan calamine lotion. Disebabkan Aisya dah tak demam, saya tidak beri pcm. Saya hanya sapu calamine lotion sahaja setiap kali lepas mandi. Alhamdulillah, hari selasa, bintik merah Aisya sudah kurang dan hari ini sembuh sepenuhnya. Syukur Ya Allah. 



*Kalau ada yang nak tahu mengenai 'garlic socks' dan minyak bawang putih, boleh komen di bawah dan saya akan buat entri mengenainya.

No comments:

Post a Comment