Thursday, September 25, 2014

MENU RINGKAS UNTUK SURIRUMAH - Bihun Campak Apa Adanya

Teks : Nurul Suhada Basir
Foto : Koleksi peribadi

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt.

Sejak dah lama tinggalkan dunia blog ni, kepala macam kena 'tune' balik semula. Banyak yang dah lupa. Macam kena mula dari awal semula. Huhu. Takpelah, kita kejar perlahan-lahan. Dah malam baru sibuk nak buat entri. Janji ada kan. Hehe. 

Dari semalam duk fikir hari ni nak masak apa tengahari sebab beras dah habis. Encik suami a.k.a En. AH tak sempat beli. Sama ada nak masak spagetti atau bihun. Kebetulan, anak sulung (ciksu) request nak makan mee, so, kita buat bihun goreng. Campak-campak apa adanya dalam peti. Haha. 

En. AH kita memang selalu balik makan tengahari. Macam mana sibuk sekalipun, kena juga masakkan untuk beliau. Dia memang tak suka makan kat luar. Katanya, masak nasi putih dengan telur goreng pun ok, janji makan kat rumah. Kesihatan dia pun tak berapa kebelakangan ni, Tak boleh silap makan sikit, mesti akan ada kesan pada dia. Makanan dalam tin sangat-sangat tak digalakkan untuk dia. Bila makan je, mesti lepas tu badannya lemah. Sejak ada gastrik 2 tahun lepas, sangat kena jaga makannya. Nanti kita tepek resepinya ye.



Bihun jarak dekat

Sambal bilis

Resepi Bihun Campak Apa Adanya.

Bahan-bahan:
3 biji bawang merah (kisar)
3 biji bawang putih (kisar)
* kita just ambil 3 sudu besar bawang yang dah siap kisar. 
3 ekor sotong
4 biji fishball
1/2 paket bihun sufi (rendam dahulu)
Sedikit sayur sawi, lobak merah, dan kobis bunga
Sedikit habatussauda'
Sedikit garam, gula, cili boh

Cara-cara:
1. Panaskan minyak, masukkan bawang yang dikisar. Kemudian, setengah sudu besar cili boh. Tumis sehingga naik bau.
2. Masukkan sotong dan fishball. 
3. Masukkan sayur-sayur, kemudian masukkan sedikit air. Biarkan sampai menggelegak.
4. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Kemudian, masukkan bihun. Gaul sampai rata.
5. Apabila sudah masak, tabur sedikit habatussauda dan gaul sebatii.

* Bihun goreng ni tak pedas, sesiapa suka pedas bolehlah masukkan cili. Mak malas nak masak dua kali. Lagipun, teringat semalam ada lebihan sambal tumis bilis. Oleh itu, mama dan abah makan dengan sambal bilis je. Selain itu, sesuai juga nak makan dengan sambal kicap atau sambal hitam pahang. Sedang elok siap masak, En. AH sampai rumah dan sedia nak hidang. Dia buka pintu peti ais, kita tanya nak apa, dia ckp nak goreng ikan pekasam, makan dengan bihun. Lagi la sedap. Tapi ikan pekasam takde dalam gambar, sebab siap je ikan pekasam, kitorang terus ngap. Hehe.






2 comments: