Sunday, June 15, 2014

PENGALAMAN SOLAT DENGAN ANAK KECIL DI SURAU AWAM

Teks : Nurul Suhada Basir

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullah.

Pernah tak korang semua keluar ke pasaraya dan kemudian nak solat di surau, tapi takde orang nk jaga anak kecil korang. Sebelum tu, aku minta maaf banyak-banyak kalau ada kesalahan ejaan atau pharagraph tak tersusun ke apa, sebab aku tulis melalui handphone sahaja. Laptop tak sihat lagi.

Kisahnya petang semalam, aku keluar dengan suami dan anak-anak jalan-jalan kat taman tasik cempaka, bangi. Pukul 7 petang, suami ajak pergi makan. Kitorang pun pergi makan di kfc pkns bangi. Siap makan, adik Aisya mengamuk nak susu. Jadi, aku decide pergi surau dekat pkns tu, alang-alang boleh terus solat maghrib. Siap susu, tiba-tiba terfikir macam mana nak ambil wuduk? Mana nak letak adik ni. Dia buan boleh duduk jauh dengan mama. Nanti menangis.

Lepas tu, dapat idea. Haha. Bawa je adik ambil wuduk sekali. Kepit adik duduk dekat kaki mama. Alhamdulillah, adik duduk diam je. Sambil main air sikit-sikit.

Lepas tu, fikir pula macam mana nak tinggalkan adik sebab nak solat. Takut dia berjalan-jalan masa mama solat. Nak telefon abahnya, takut abahnya tengah solat. Lagipun, surau lelaki dan perempuan berbeza tingkat. Agak jauh. Jadi, mama tawakal sahaja dengan Allah SWT supaya adik diam-diam masa mama solat. Aku pilih tempat solat tepi dinding dengan harapan adik duduk tepi diam-diam. Hehe.

Adik Aisya tak nak duduk, puas aku pujuk. Tapi okey lagi sebab di tak nak duduk, tapi berdiri sambil menyandar ke dinding. Aku pun mula solat. Mula-mula adik diam je berdiri tepi. Masuk rakaat kedua, dia mula berjalan. Tapi skitar tempat aku solat sahaja. Alhamdulillah, berjaya juga solat di tempat awam bersama adik Aisya. Dia pun faham mama tengah solat. Tak menangis atau meragam. Lepas ni tak perlu bergilir dengan abah dia dah untuk solat.







No comments:

Post a Comment